måndag 19 mars 2007

Våren är äntligen här!


Krokus med regnstänk (Crocus). Trots den saffransgula färgen är detta ingen saffranskrokus (C. sativus) men hade det varit det så hade det för att få fram ett kilo saffran krävts märken från omkring 70.000 blommor. Med vetskap om detta får man bättre förståelse för priset på 0,5 grams-påsarna!


Strävande rabarber (Rheum rhabarbarum). Jag blir alltid lika imponerad av hur rabarberns väldiga blad lyckas veckla ut sig ur den vackra rödskimrande knoppen. Rabarbern har sitt ursprung i östra Sibirien, Mongoliet och nordöstra Kina varför den måste vara van ett bistert klimat och således inte har några problem med att spränga sig upp ur den knappt tjälfria marken. Men imponerande är det att den där lilla knoppen ska bli en gigantisk planta till glädje för oss i form av en mängd smulpajer eller som farmors rabarberkräm..mmm

Hasselblom (Corylus avellana ). Artnamnet avellana betyder från Avella i Italien. Honblommorna (eller åtminstone deras märken) är de små ceriserosa tussarna medan de gula hängena utgörs av hanblommor. Visste ni förresten att plocka hasselnötter inte ingår i allemansrätten utan kräver markägarens tillstånd?



Så långt gången var våren i Träslövsläge, utanför Varberg i helgen. Gjorde också ett mycket inspirerande besök hos Salixprodukter i Heberg, utanför Falkenberg. Rapport därifrån kommer i nästa inlägg men kolla in deras hemsida redan nu för lite inspiration, http://www.salixprodukter.nu/ .

7 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med lite vårbilder från kusten! Ska bli kul att läsa din blogg.Vårhälsningar från anbw

Karin sa...

Hej! Kul med en ny trädgårdsblogg som jag hittade till av en slump. :) Visst är det härligt att våren är på väg. Ser fram emot inlägget från salixprodukter...

Anna sa...

Tack Annica för vårhälsningarna och kul att du hittat hit Karin A. Kollade in din blogg och fick genast mersmak så nu lägger jag in dig bland mina frekvent besökta bloggar!

Inlägg om Salixprodukter kommer inom kort, har lite problem med att infoga bilderna...

Gagga sa...

Och våren är på intåg även här i Gröttvål/Tobol. Tussilagon tittar fram i diket bak Marta på Bergets lada o vintergäcken blommar under granriset i min södervägg. Fast det är kallt o Bergsjöns is råmar om nätterna

c sa...

jag är så långt från en trädgårdsmänniska man kan komma, men jag gillar din - jag lär mig en massa intressanta saker. tack! trodde väl ALDRIG jag skulle läsa en trädgårdsblogg, you know :)

Anna sa...

Gagga: Härligt att höra! Jag befinner mig just idag i trakten, så jag kan nu se det med egna ögon. Minstingen blir 4 år idag!

Caroline: Varmt välkommen till min blogg. Är mycket tacksam över dina fina ord och ska göra mitt bästa för att du ska "lära dig" fler saker! :)

Gagga sa...

Pussa gullige S. från mig o hälsa att jag kommer med nåt en annan dag.
Har inte glömt bort honom. Såg att flaggan var i topp när vi kom från stan förut.