torsdag 22 mars 2007

Från Koster till Salix

I somras gjorde vi ett mycket inspirerande besök till Kosters trädgårdar på Sydkoster i den Bohusländska skärgården (http://www.kosterstradgardar.se/) tillsammans med mina svärföräldrar. Grundtanken i deras arbete kallas för permakultur och myntades på 1970-talet av Bill Mollison och David Holmgren på Tasmanien.

"...Permakultur kom som ett svar på de ekologiska problemen, främst inom jordbruket och trädgård. Att finna hållbara alternativa lösningar som fokuserar på produktion av livsmedel i mänskliga miljöer. Allt viktigare då det konventionella och storskaliga jordbruket alltmer fokuserar på att i första hand producera pengar istället för livsmedel. Själva ordet permakultur härrör från permanent i bemärkelsen hållbar och agriculture (jordbruk). Idag menas inte bara hållbara jordbrukssytem utan snarare all kulturell verksamhet. Man syftar på ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet..."
"...Målet är en harmonisk integration mellan natur och människor där människans mat, energi, bostad och andra materiella och icke materiella behov produceras på ett ekologiskt bärkraftigt sätt. Att använda resurserna effektivt och många gånger gör att vi blir experter på att använda lite för att få ut mycket. Vi blir mer produktiva med mindre insats vilket gynnar både vår miljö och de framtida generationerna.
Detta är kärnan i permakultur - att få till system som använder resurserna effektivt, att formge en ekologiskt hållbar miljö i våra hem, trädgårdar, kvarter, byar och i företagen. Genom att samarbeta med naturen och med omsorg om människorna och om jorden går det att skapa miljöer som bygger på ömsesidigt positivt beroende. Permakultur definieras som en medveten användning av de ekologiska principerna för att skapa hållbara och produktiva mänskliga bosättningar. Permakultur är ett planeringsredskap som nyttjas över hela världen. De grundläggande principerna är de samma, men resultaten skiljer sig åt beroende på människor, kultur och miljö..."


Ovanstående text har hämtats från http://www.kosterstradgardar.se/ .

Efter en guidad tur i deras fantastiska trädgård hade deras engagemang och odlingstankar smittat av sig på mig. Ett tillämpat exempel på permakulturen var deras odlingsbäddar med växlande grödor som definitivt är något som jag kommer att använda mig av i mitt framtida odlingsland! I grova drag handlar det om att näringen i trädgårdsavfallet tas till vara genom att det kontinuerligt under säsongen läggs ut i form av en odlingsbädd för att nästkommande år kunna användas som en sådan. Allt eftersom att åren går finfördelas det organiska materialet mer och mer och lämpar sig varje år för olika grödor.
En annan av deras idéer handlade om att utnyttja solinstrålningen så maximalt som möjligt genom att bygga "solfångare". Tanken är att man fångar upp solstrålarna genom att omgärda odlingsytan med ett halvcirkelformat staket eller en häck som placeras med "öppningen" riktad mot solen. Halvcirkeln fungerar samtidigt som ett vindskydd och skapar ett mycket gynnsamt mikroklimat för värmekrävande och vindkänsliga arter. Detta ger med andra ord utmärkta förutsättningar för arter som behöver mycket sol och värme och även för arter som normalt inte är härdiga. Förutom detta var halvcirklarna mycket dekorativa och bidrog till känslan av olika rum i trädgården vilket precis är den känsla som jag hoppas skapa i min framtida trädgård!
Tankarna smittade även av sig på mina svärföräldrar som i ett vindpinat fiskeläge på Hallandskusten nu bestämt sig för att bygga en solfångare i sitt trädgårdsland för att skapa ett gynnsammare klimat för sina tomatplantor. De, precis som jag, är mycket svaga för staket byggda av pil (Salix), varför inte valet av material till denna halvcirkel var särskilt svårt! Detta är således den långa bakgrunden till söndagens besök hos Salixprodukter (http://www.salixprodukter.nu/).
Efter en tur i deras visningsträdgård föll valet på en modell med liggande, relativt grova slanor, se bilden nedan.
Liggande Salixstaket. Solfångaren kommer dock att få en skarpare böj än den på bilden. Men det är ju det som är så fantasktiskt med levande material att det går att anpassa precis som man vill ha det!

Stående Salixstaket i närbild. Färgen är underbar, eller hur?

Drömgrind. Tänk att få välkomnas hem av en sådan grind...

Högsäsong. Nyskördad Salix i långa banor...


Det ska bli mycket intressant att se solfångaren i färdigt skick på sin rätta plats! Bilder utlovas i framtiden...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har provat både Kosteröarna och Pilflätning och båda är favoriter. Koster är en bra hamn när vi är ute och seglar och dottern har bästa vännen där på sommaren. Pilflätning lärde jag mig i fjol av Christina och skall gå en kurs till i år. Har provat att fläta lite själv och just nu samlar jag Kornell för att göra små staket kring örtagården. Trevlig blogg du har, jag har läst den ofta men är, tråkigt nog kan jag tro, lite lat med att kommenterar men skall bättra mig. =)

Anna sa...

Kul att du hittat hit Lotta! Läser din blogg ofta men är också dålig på att kommentera. Lovar bättring även från min sida!

Låter fint med örtagårdsstaket, såg en inspirationsbild där man hägnat in just en kryddträdgård med små låga salixstaket. Blir säkerligen minst lika fint med kornell! Ser fram emot bilder!

Gagga sa...

Åh, Anna du skulle bara veta hur mycket jag älskar att se o läsa om det här. För några år sen planterade jag en liten energiskog av salix, just för att ha till flätning av trädgårdgrejer o korgar. Men sorken tyckte att dess rötter var allför delikata så mitt projekt "gick åt skogen"

Anna sa...

Lider med dig Gagga... Vi försökte ju sätta ett par hundra tulpanlökar härom hösten... Var tydligen det samma som att duka ett bord för sorkarna...kom upp en enda tulpan våren efter...övriga rabatten var helt underminerad av sorkgångar. Men men...de hade säkert jättekul under sin skattjakt och hade ett fint förråd för hela vintern!

Anonym sa...

Av slump kom jag in på denna sida. Så glad jag blir att vi lyckas inspirera dig och dina svärföräldrar till mer trädgård. Och att permakulturens idéer kan växa vidare hos er. Hoppas ni kommer igen till oss på Kosters Trädgårdar!
/Helena