fredag 23 mars 2007

Min oas Botaniska!

Tog häromdagen en härlig vårpromenad i Botaniska trädgården här i Göteborg. Jag kan räkna mig till den lyckliga skara som har haft stora delar av min utbildning förlagd till Institutionen för växt- och miljövetenskaper (Göteborgs universitet), situerad mitt i denna oas som Botaniska är. Jag har således under flera års tid dagligen promenerat genom trädgården och fått uppleva den i alla väder och under alla årstider. Jag kan bara säga till er som inte besökt denna plats att göra det så fort tillfälle ges! Där finns alltid något att se, artrikedomen är oräknelig, färgskiftningarna är magnifika och blomsterprakten är kort och gott bedövande. Trots otalet besök hittar jag alltid något nytt att förundras eller förvånas över.





Lökträdgården. Här blommar lökväxter från jordens alla hörn. Det nya glastaket har gett ett otroligt lyft!









Vitsippsdalen. Denna vy möts mig vid inträdet i Botaniska Trädgården i Göteborg, kan man bli annat än lycklig? Ser kanske lite brunt och trist ut nu men om bara några veckor kommer marken här att vara fullkomligt täckt av vitsippor och en och annan vårlök och gulsippa. Tillkommer sedan gör också ett ljusgrönt krontak av nyfödda boklöv...





Det nya lusthuset. Ritat av Rexton arkitektur och hantverk (http://www.rexton.se/). Hemsidan väl värt ett besök! Ja...kan man göra annat än drömma om en egen paviljong...?







Snöklockor (Leucojum vernum). Masseffekten är slående längs bäcken i Rhododendrondalen.




Nuförtiden, när min utbildning är avslutad, är mina besök inte lika frekventa och därför blev jag extra förvånad av att se den omfattande förnyelse som är på gång vid huvudentrén. Ska bli mycket intressant att följa detta arbete och se slutresultatet.






Entré i omvandling. De formklippta häckarna framför kontorsbyggnaden är borta och för tillfället ersatta av granitblock. Den runda entrérabatten har ersatts av ett kraterlandskap (framtida säsongstypiska rabatter?) och toalettbyggnaden är riven vilket blivit ett stort lyft för vyn mot min gamla skola (tegelbyggnaden högst upp i högra hörnet). Butiken ligger där den alltid har legat fortfarande lika sprängfylld med vill-ha-saker...

7 kommentarer:

Karin sa...

Vilket härligt inlägg! Jag älskar Botaniska men har faktiskt inte varit där än i år. Kanske kan bli en tur på söndag... :)

Anonym sa...

Tack för titten på Botaniska i Gbg! Kul att få se hur det ser ut när man bor lite för långt bort för att åka dit. Jag får passa på i sommar när jag hälsar på syster yster! :)

Anna sa...

Karin A: Tycker absolut du ska ta en tur dit på söndag särskilt som det är lovat strålande väder!

Ronja: Välkommen till min blogg! Botaniska är absolut värt en utflykt om du har vägarna förbi. I sommar invigs dessutom den 230 kvadratmeter stora Linnéträdgården som först visas på Chelsea Flower Show i London den 22-26 maj 2007 och därefter packas ihop på 24 timmar och fraktas till Göteborg, där den invigs lördagen den 30 juni.

Anonym sa...

Hej jag måste nog försöka boka in Göteborg i sommar..Blir avundsjuk på bokskog o vitsippor ,,jag bor i hälsingland o här är det gran o tall o blå berg!

Anna sa...

Hej Tilde och varmt välkommen till min blogg!

Botaniska är jättevackert men det är granar och blåa berg också! Är själv uppvuxen djupt inne i de Värmländska skogarna och det finns inte mycket som slår vidderna med de mörka bergen.

Du omger dig också av många fina saker, ser jag efter att ha kikat runt lite på din blogg. Dit kommer jag att återkomma!

johanna sa...

Hej. Fin och intressant blogg du har. Botaniska är mitt favoritställe. Jag har även haft turen att jobba där.
Jag var där i påskas men då hade dom inte lagt skifferplator vid ingången. Det är där som Linne-utställningen ska hamna.

Anna sa...

Sericea: Hej och varmt välkommen till min blogg! Det måste ha varit underbart att får jobba i Botaniska...lite avis på dig där! :) JAha, så det är där den ska vara...funderade på det faktiskt!